08 January 2013

Hidup Selesa Apabila Bersara Nanti


Tahukah Anda?

  • Jangka hayat penduduk malaysia ialah 72 tahun bagi lelaki dan 77 tahun bagi wanita. Ini bermakna, simpanan kwsp perlu cukup untuk membiayai tempoh persaraan antara 17 hingga 22 tahun selepas umur 55 tahun.
  • Lebih daripada 70% ahli kwsp mempunyai simpanan kurang daripada RM50,000. Simpanan ini tidak mencukupi untuk membiayai persaraan mereka.
  • Kebanyakan ahli menghabiskan simpanan dalam tempoh 3 hingga 5 tahun selepas bersara.
(sumber: BeritaHarian 7 januari 2013, isnin, ms 9)


Pernahkah anda bayangkan diri anda selepas besara nanti?

adakah berterusan bergini? tidak. Kerana usia kita tidak sentiasa muda sebalik semakin tua, adakah kita inggin berlari sebegini untuk selamanya? walaupun  selepas bersara nanti?

Atau bersara dalam  keadaan sebergini, terpaksa bekerja selepas bersara? oh okey ada yang bagi  sebab ianya terjadi bergini sebab cari kerja selepas bersara kerana boring tak tahu nak buat ape. Persoalanya best sangat ke kerja sampai lepas bersara pun masih nak kerja atau sebab duit nak sara kehidupan harian tak cukup? duit pecen tak cukup? duit kwsp dah habis?ada hutang yang belum dibayar lagi? atau anak masih nak pakai duit lagi? atau kos sara hidup meningkat? erm...mana satu yang betul ni?

tapi ini adalah realiti kehidupan dekat malaysia sekarang ni, baik pecen swasta ataupun kerajaan...betul tak? memang betul pun, Tapi realiti itu pahit untuk ditelan.

Sebenarnya semua  ini berlaku kerana kurangnya perancangan diri kita sendiri dari segi kewangan dan ekonomi kita, ada pun kita sedar keadaan ini,tetapi kita tidak tahu cara untuk bermula dimana, ataupun kurangnya proses ambil tahu, adapun proses ambil tahu apabila masa dah semakin buntu. tapi ada yang buat tak tahu lasung pun ada, sebab apa yang dia rasa duit pecen kwsp dah cukup dah untuk lepas besara tapi sebaliknya, memang lah kita rasa cukup, tapi apabila masanya tiba, nilai duit dah jatuh, inflasi pun dah tinggi harga barang pun dah meningkat, dapat keluarkan duit lepas potongan cukai, tingal baki seciput je time to nilai duit seribu dah jadi nilai seratus je, contohnya dulu kalau pergi supermarket bawak duit RM50 penuh satu troli barang, sekarang bawak RM50 pergi supermarket ermm berapa ketul  je dapat beli barang separuh troli pun belum tentu dapat betul tak...?

Adakah ini yang anda mahukan selepas anda bersara?

                                              Menunaikan haji dan umrah setiap tahun 
                                                               selepas bersara



Menunaikan Ibadah solat dengan lebih tenang dan damai 
"ksyuk" selepas bersara


Pergi bebulan madu dengan pasangan selepas bersara

 Atau


Happy Ending

"Dimana Kita Bermula Tidak Penting, Tetapi Dimana Kita Berakhir"

Sekian untuk seketika..Sambungan selepas ini,  post yang akan datang "skill dan teknik bagaimana untuk bersara dengan financial freedom, dan teknik duit pinjaman bayar 1/3 dan boleh jadi pasif income dan duit simpanan berganda 2x 3x