30 November 2012

Financial Education



#1 - Wang ialah satu alat

Satu daripada sebab-sebab paling biasa orang memberi alasan kerana tidak melabur, “Saya tidak mempunyai wang.”

Ini menjelaskan satu tanggapan salah, Biasanya ramai orang berpendapat bahawa wang membuat duit. Ini tidak benar. Orang yang membuat wang, adalah Pelabur-pelabur yang bijak mengunakan wang sebagai satu alat -- ia mungkin wang mereka atau wang orang lain -- untuk melabur dan menjana pulangan dari wang dilaburkan. Yang malangnya, ketika ramai orang telah mengalami kerugian, yang mana mempunyai wang pelaburan dan pelaburannya seringkali membawa ke kehilangan wang. Untuk menjadi seorang pelabur yang  berjaya anda hendaklah mendapatkan ilmu tentang pelaburan anda dan mengawal pelaburan anda. Ini akan membatu anda untuk menuju ke pusat kejayaan no 2 anda.

#2 - Ia tidak akan menggantikan anda sebagai pemandu

Saya melihatnya berulang kali di rancangan-rancangan temu bual dengan kewangan “pakar-pakar”: seorang daripada penonton bertanya, “Saya mempunyai dolar X menabung. Apa sepatutnya sayamelabur ia dalam?”

Soalan ini menunjukkan bahawa orang ini memikirkan dia tidak berkebolehan membuat keputusan pelaburannya sendiri. Sudah tentu, pakar kewangan tidak kisah anda fikir ini sejak anda kemudian belok wang anda atas kepada mereka menguruskan… dan merekamendapat bayaran yuran mereka sama ada pelaburan andamembuat duit atau bukan. Masalah di sini yang anda sedang mengubah masa depan kewangan anda atas bagi orang lain. Untuk menggunakan metafora kereta, jika anda mahu kawalan mana kereta itu pergi, anda perlu memandu ia. Jika anda melepaskanorang lain memandu kemudian anda tamat di mana mereka ambilanda , dan anda mungkin atau tidak mungkin seperti di mana mereka ambil anda. Mengapa mengambil risiko itu? Memandu diri anda.

#3 - Ia akan mengambil anda di mana anda mahu

Bila anda guna wang sebagai satu alat, daripada menjadi seorang hamba kepada wang, impian anda benar-benar dapat menjadi nyata.Belajar bagaimana untuk guna wang dengan berkesan ialah satu proses dan anda akan membuat beberapa kesilapan di sepanjang jalan itu, tetapi sebaik sahaja anda telah menguasai kemahiranmenggunakan wang anda akan menemui ia boleh menerima andadi mana anda mahu

By Auto Translater

Written by: Kim Kiyosaki#1 - Wang ialah satu alat

0 comments :

Post a Comment