23 April 2013

Infor Semasa Ekonomi Dan Pasaran Saham Malaysia April 2013




FBM KLCI naik lebih tinggi  FBM KLCI naik lebih tinggi 
1,681 mata sebelum penutup pada 1,671 mata atau 2.1% lebih tinggi di bulan Mac. Ini berikutan iaitu pada saat getir di atas pembubaran parlimen untuk membuka jalan untuk pilihan raya umum Malaysia. Sekaligus Jumlah perdagangan FBM KLCI menunjukan pertambah kepada saham-saham iaitu 3.6bln di bulan Mac berbanding jumlah saham-saham iaitu 2.5bln pada Februari. Ini adalah ekoran dari Institusi asing yang menjadi  pembeli bersih saham-saham di pasaran malaysia, dengan menunjukan pengisian  pasaran ekuiti lebih tinggi oleh pembeli pada satu amaun bersih dengan nilai saham-saham tempatan RM4.6bln  manakala  institusi-institusi dan peruncit-peruncit menjual RM3.6bln dan RM1.2bln nilai syer masing-masing pada Mac 2013. Harta dan Sektor pembinaan menunjukan nilai paling meningkat antara indeks pasaran, peningkatan 9.0% dan 5.9% masing-masing bagi bulan itu.

Pendedahan Kunci  Ekonomi Negara
Perdana Menteri mendedahkan 12 ‘National Key Economic’ untuk Kawasan-kawasan (NKEAs) yang telah mencapai kadar pencapaian keseluruhan 118% pada 2012.

Laluan Cerah untuk perlaburan Anda
Kadar pengurangan aliran tunai kewangan global kini beansur-ansur menunjukan pertambahan baik bagi data ekonomi secara global, H7N9 yang melanda China kini membawa kesan kepada kerajaan jepun di mana tindakan secara agresif mengurangkan aliran tunai kewangannya berikutan wabak tersebut , dalam susulan tindakan tersebut menunjukan 2 tahun mungkin member peningkatan dari segi penyelarasan  risiko pelabur untuk pelaburan asset. Kami melihat langkah ini oleh kerajaan Jepun sebagai pemangkin kerana kenaikan mendadat untuk nilai aset berisiko iaitu ekuiti-ekuiti untuk lebih bergerak ke hadapan. Data ekonomi secara global yang lambat yang mengalami tampalan beransur-ansur dan akan menyediakan sokongan terus ke arah ekuiti-ekuiti bergerak ke hadapan. Membahayakan bergerak ke hadapan, adalah had tertinggi hutang AS ekoran rundingan-rundingan pada bulan Mei 2013 yang mungkin  berpotensi meningkatan ketegangan
antara Korea Utara dan Korea Selatan dan juga Wabak baru-baru ini
H7N9 yang mana telah mengakibatkan keaadan dalam pasaran saham Cina menurun secara mendadat memberi peluang kepada pelabur-pelabur dengan satu peluang membeli.  Pelabur pelabur boleh mahu terus meningkat pembelian ekuiti bagi untuk Rantau Asia kecuali  bagi pasaran ekuiti Malaysia dalam pandangan meningkatkan kemeruapan dengan pilihan raya umum yang akan muncul.


DOWNLOAD LAPORAN DETAIL DISINI


0 comments :

Post a Comment