10 January 2014

Risk Can Be Managed


Bahaya adalah benar, tetapi ketakutan adalah satu fenomena psikologi. Walaupun kita harus jauhkan
diri kita daripada bahaya, bagaimanapun, kita tidak boleh sama sekali mengelakkannya. Oleh itu, kita perlu belajar bagaimana untuk melindungi diri kita daripada bahaya atau mencari seseorang yang dipercayai untuk melindungi kita. Dalam pelaburan, risiko adalah berkaitan dengan pelaburan dalam aset berisiko. Namun demikian, risiko boleh diuruskan dan kita perlu belajar bagaimana untuk menguruskan risiko jika kita berniat untuk mencapai pulangan yang lebih baik atau mendapatkan sesorang yang boleh diamanahkan sebagai seorang profesional berpengalaman untuk menguruskan risiko untuk kita.

Fear is not real. It is a product of thoughts you create. Do not misunderstand me. Danger is very real. But Fear is a choice.” Will Smith 
"Takut tidak benar. Ia merupakan produk pemikiran anda buat. Jangan salah faham pada saya. bahaya adalah amat nyata. Tetapi Ketakutan adalah pilihan."

Dalam filem " Selepas Bumi " yang ditunjukkan baru-baru ini dimana menghitung kecelakaan (dimainkan oleh Will Smith) memberitahu anaknya Kitai Raige (dimainkan oleh Jaden Smith) , yang diberi kepercayaan untuk mengambil isyarat peranti untuk menyelamatkan diri mereka dari sebuah planet yang terkandas, bahawa " Bahaya sangat nyata , tetapi takut adalah pilihan yang ada ".


 
Dalam pelaburan , kewujudan risiko adalah benar dan dalam pemkiran/jangka orang biasa (kebanyakan orang), risiko boleh ditakrifkan sebagai kebarangkalian kehilangan wang. Kuantum risiko bergantung kepada jenis pelaburan dan beberapa risiko boleh menjadi lebih tinggi daripada orang lain.
 
Untuk keluar dari zon selesa hanya meletakkan simpanan anda di dalam bank-bank, terdapat keperluan untuk keluar dari deposit bank dimana pulangan yang amat rendah . Untuk memaksimumkan pulangan daripada keadaan semasa iaitu persekitaran kadar faedah yang rendah (iaitu kebarangkalian peluang keutungan yang rendah untuk tahun akan datang ), terdapat keperluan untuk menghadapi risiko.Walaupun risiko tidak dapat dielakkan apabila anda berada diluar dari zon selesa , tetapi risiko boleh diuruskan.

Cara terbaik untuk menguruskan risiko adalah memahami risiko yang berkaitan dengan pelaburan tertentu. Soalan-soalan yang akan ditanya adalah jenis-jenis risiko , di mana kemungkinan bahagian risiko boleh berlaku? apa yang boleh berlaku? bagaimana untuk mengelak dari risiko? apakah rancangan untuk menjangka dan mengatasinya, dan lain-lain. Senarai persoalan yang sama dalam apa-apa jenis perniagaan sekalipun. Ya, kita menguruskan bahagian pelaburan sebagai satu bentuk perniagaan di mana kita perlu menguruskan risiko sambil mencari penyelesaian berkenaan dengan perkara-perkara yang lepas dengan munasabah kembali. Kami sentiasa mencari risiko dan ganjaran yang baik dalam pelaburan saham .
 
Satu lagi cara untuk menguruskan risiko adalah melalui kepelbagaian di dalam kelas aset yang berbeza yang tidak berkait rapat dan dengan menyebarkan pelaburan dari masa ke masa dan bukannya Pelaburan Tunai Sekaligus tunggal.

0 comments :

Post a Comment