16 July 2013

Anda Menyimpan Untuk Apa?

S A V E

Simpanan boleh membantu anda mencapai apa-apa matlamat kewangan. Sama ada ia adalah persaraan yang selesa, bayaran muka untuk rumah, atau kereta baru atau stereo, anda boleh pergi ke sana dengan menetapkan wang diketepikan. Dan terbaik dari semua, anda boleh mempunyai apa yang anda mahu tanpa perlu menangung bebanan hutang.

Namun jika anda seperti kebanyakan orang, anda tidak menyimpan seberapa banyak yang anda ingin. Atau anda tidak menyimpan pada semua. Malaysia membelanjakan lebih daripada kita peroleh. Pertimbangkan bahawa kadar simpanan peribadi negara telah jatuh ke titik terendah sejak Kemelesetan Besar. Tenaga yang tinggi hari ini, rumah dan harga makanan boleh membuat penjimatan berbanding sebelum ini.

Tetapi masa kini. Dan dengan pemikiran yang cerdik dan dengan sedikit usaha, menyimpan wang bukan sahaja boleh, tetapi ia adalah mudah.

Keutamaan Membuat Simpanan

Anda akan lebih cenderung untuk menjimatkan wang jika anda membuat ia satu keutamaan. Duduk dan memikirkan apa yang anda ingin untuk menjimatkan wang untuk-persaraan, rumah, kereta, kolej,
bercuti dan impian, berapa banyak kos yang diperlukan dan Kemudian membuat pelan anda:


  • Menetapkan masa untuk apabila anda ingin mencapai matlamat anda.
  • Menetapkan jadual dengan membahagikan jumlah matlamat jumlah dengan bilangan minggu, bulan atau membayar tempoh antara sekarang dan tarikh matlamat anda.
  • Berhati-hati dengan merawat sumbangan simpanan anda seperti mana-mana lain-lain mesti membayar perbelanjaan seperti sewa atau kedai-kedai runcit.
Cari Wang untuk Menyimpan

Walaupun ia mungkin kelihatan sukar kadang-kadang hanya untuk memenuhi keperluan, kemungkinan anda mempunyai wang tambahan yang anda tidak tahu tentangnya. Berikut adalah beberapa cara untuk mencari:

  • Menjejaki semua yang anda menghabiskan selama seminggu. Anda mungkin akan terkejut apa yang anda beli, dan apa yang anda boleh lakukan tanpa disedari.
  • Membuat pembelian dengan wang tunai. Ini boleh membantu anda berpegang kepada bajet dan mengelakkan pembelian gerak hati. Hanya membuat keputusan lebih awal daripada masa berapa banyak yang anda ingin menghabiskan dan kemudian mengetepikan jumlah itu dalam bentuk wang tunai sebelum anda pergi membeli-belah.
  • Mengurangkan bil-bil anda. Ramai pemiutang akan memberikan peminjam kadar faedah yang lebih rendah jika mereka bertanya. Selain itu, penjimatan elektrik dan gas boleh membuat perbezaan yang besar.
  • Pangkat perbelanjaan tidak penting anda. Pastikan orang yang anda suka yang terbaik dan mengurangkan perkara-perkara yang di bahagian bawah senarai.
  • Pek makan tengah hari. Atau memasak lebih makan malam di rumah. Makan di restoran boleh makan sehingga banyak wang yang boleh disimpan.
Pay Yourself First

Anda mungkin cenderung untuk membayar semua orang lain terlebih dahulu - sama ada tuan rumah anda atau kedai runcit atau syarikat elektrik. Tetapi ia adalah penting untuk mula membayar diri anda terlebih dahulu dengan menyimpan wang. Sebaik sahaja anda telah membuat sumbangan kepada jangka hayat kewangan anda dan kesejahteraan, maka anda boleh membahagikan wang anda untuk menutup segala-galanya. Jangan bimbang. Anda akan lebih daripada mungkin telah banyak ditinggalkan untuk menutup segala-galanya yang anda perlukan.

Malah, kebanyakan bank membuat ini lebih mudah. Anda boleh mempunyai mereka secara automatik memindahkan dana dari akaun anda ke akaun anda simpanan, pasaran wang, dana bersama dan akaun lain. Anda juga boleh menyemak dengan majikan anda. Syarikat sering akan memotong simpanan dari gaji jika diminta.